Գինեգործությամբ հայտնի Արենի գյուղում ամեն տարի կազմակերպվում է Գինու փառատոն
Արենի գյուղը, որ հայտնի է իր գինեգործությամբ, գտնվում է Վայոց ձորի մարզում: Գյուղի պատմությունը սկսվում է մ.թ.ա. 3-րդ դարից: Այն հայտնի է գինու իր մեծ տեսականիով: Գյուղը Արփա գետի ափին է` ծովի մակարդակից 980 մետր բարձրության վրա:
Տեղանքի աշխարհագրական և կլիմայական պայմանները (ածխածնով հագեցած հող և առատ արևի լույս) նպաստել են խաղողագործության ու գինեգործության զարգացմանը: Արենիում աճում է խաղողի ավելի քան երկու տասնյակ տեսակ, որոնցից ամենաարժեքավորը հենց «Արենին» է: Տարեկան արտադրվում է ավելի քան 300 տոննա «Արենի» խաղող: Գյուղում կա գինու երկու գործարան և արժեքավոր գինիների մի քանի պահուստ:
Արենիի գինին իր յուրահատուկ և նուրբ բուրմունքով հայկական գինիների շարքում իր առանձնահատուկ տեղն է գրավում:
Ավանդաբար ամեն աշուն Արենիում գինու փառատոն է լինում, երբ բնակիչներին ու հյուրերին առիթ է ընծայվում համտեսելու շրջանում արտադրվող լավագույն գինիները:
Փառատոնը բացվում է լավագույն գինեգործների շքերթով և շարունակվում բազմաթիվ այլ միջոցառումներով՝ գինու հանրային և մասնագիտական համտեսում, երկրի լավագույն ռեստորանների ավանդական ուտեստների ցուցահանդես, երաժշտություն, պար, խաղեր, թատերական ներկայացումներ և ծրագրեր՝ սիրված արվեստագետների մասնակցությամբ և մրցույթներ, օրինակ` «Հայաստանը քո աչքերով», «Գինու լավագույն պիտակ», «Լավագույն գինի արտադրող» և «Լավագույն տնական գինի»:
Հայկական գինեգործությունը Խորհրդային Միության տարիներին
Խորհրդային տարիներին, մասնավորապես՝ 1940-1985 թվականներին, Հայաստանում գինու արտադրությունն ինն անգամ աճեց: Արդեն 1980-ին երկիրն արտադրում էր միջինը 210 հազար տոննա խաղող, որից տարեկան մոտ 150 միլիոն լիտր գինի էր ստացվում: Գինու մեծ մասն արտահանվում էր Ռուսաստան:
Այդ ժամանակ Հայաստանում գինի արտադրելու պետական մենաշնորհը պատկանում էր «Արարատ տրեստ» կազմակերպությանը:
Խորհրդային Միության փլուզումից հետո գինու, օղու արտադրության մոտ 38 պետական գործարան սկսեց մասնավորեցման գործընթաց: «Արարատ տրեստը» երեք հազար տեսակի գինի ուներ, որոշները` մի քանի դար հնության: Գինին առաջ, ինչպես հիմա, պահվում է կաղնու տակառներում, սակայն շատ գյուղերում, որտեղ գինու արտադրություն կա, այն պահվում է կավե կճուճներում՝ կարասներում:
Ըստ փորձագետների՝ հայկական կաղնին, շնորհիվ իր վարդագույն երանգի, գինուն հաղորդում է բնական վանիլինի, շոկոլադի և չրերի համ՝ նպաստելով գինու յուրահատուկ փունջի ստեղծմանը:
Խաղողագործության ու գինեգործության ակունքները Հայկական լեռնաշխարհում
Ավանդույթներ
,
Արհեստներ
,
Գործիքներ
,
Խեցեգործություն
,
Խոհանոց
,
Հողագործութուն
.
5/30/2015 02:56:00 pm
Հնագետների համոզմամբ՝ խաղողի աճեցումն ու գինու արտադրությունը սկիզբ են առել Հարավային Կովկասի հարուստ և բերրի հովիտներից:
Հայաստանում գինի պատրաստելու ավանդույթը սկիզբ է առել դեռ անտիկ շրջանում:
Խաղողագործությունն ու գինեգործությունը Հայաստանի տնտեսական գործունեության, թերևս, ամենահին ճյուղերից են: Հայաստանի գինեգործության մասին հիշատակում են նաև հույն պատմաբան Հերոդոտոսը և հույն աշխարհագրագետ, փիլիսոփա Ստրաբոնը:
19-20-րդ դարերի հնագիտական պեղումները փաստում են, որ դեռ մ.թ.ա. 9-րդ դարում Հայաստանը համարվում էր գինու արտադրություն ունեցող պետություն: 1939թ. 7-րդ դարի Թեյշեբաինի ուրարտական բերդում (ներկայիս՝ Կարմիր բլուր) ռուս հնագետ Բորիս Պիոտրովսկիի ղեկավարությամբ իրականացված պեղումները բացահայտել են գինու պահեստ և մոտավորապես 500 կավե կճուճ: Գինու պահեստներ հայտնաբերվել են նաև Էրեբունի քաղաք-ամրոցում, որը կառուցվել է 2800 տարի առաջ: Սակայն հայկական գինեգործության վերաբերյալ ամենացնցող բացահայտումն արվեց 2010-ին, երբ հայ, ամերիկացի և իռլանդացի հնագետները Հայաստանի հարավում հայտնաբերեցին աշխարհում ամենահին՝ 6000 տարվա պատմություն ունեցող գինեգործարանը: Պեղումների ընթացքում հայտնաբերվեցին նաև խաղող ճմռելու գործիք, կավե կճուճ՝ շրջապատված խաղողի ողկույզներով ու չորացած խաղողի որթատունկերով, և նույնիսկ՝ գինի խմելու գավաթ:
2011 թվականին հնէաբանները հայտարարեցին, որ Հայաստանում հայտնաբերվել է աշխարհի ամենահին գինեգործական հնձանը, որը թվագրված է մ.թ.ա. 4000 թ.: Այն գտնվում է Վայոց Ձորի մարզում, Արենի քարանձավային համալիրում և բաղկացած է խաղողը ճզմելու համար նախատեսված քարե ավազանից և քամված հեղուկի պահեստավորման տարողություններից:
Շրջակայքում հայտնաբերվել են նաև խաղողի կորիզներ, մնացորդներ և տասնյակ չորացած վազեր: Գտնված կորիզները պատկանում են խաղողի Vitis Vinifera տեսակին, որն այսօր էլ օգտագործվում է գինու արտադրության մեջ:
Մինչ այս բացահայտումները, գինեգործության հնագույն հետքերը համարվում էին Եգիպտոսում հայտնաբերված սարքավորումները, որոնք թվագրված են մ.թ.ա. 3100 թ.:
Հնագույն ժամանակներից մինչ օրս գյուղատնտեսությունը, և մասնավորապես` խաղողագործությունն ու գինեգործությունը, էական դեր են խաղացել Հայաստանի տնտեսության ձևավորման գործում և հայ ժողովրդի գոյատևման կարևոր միջոց են հանդիսացել, սակայն խորհրդային հասարակարգի փլուզումից հետո` գինեգործությունն անկում է ապրել և դեռևս չի վերականգնել իր դիրքերը:
Հայկ Կիսեբլյան
Եկեղեցի և պետություն Կիլիկյան Հայաստանում (հայացք ներսից և դրսից). միջազգային գիտաժողով
Ն.Ս.Օ.Տ.Տ. Գարեգին Բ Ծայրագույն Պատրիարք և Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսի օրհնությամբ մայիսի 27-ին Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնում մեկնարկած «Եկեղեցի և պետություն Կիլիկյան Հայաստանում (հայացք ներսից և դրսից)» միջազգային գիտաժողովը մայիսի 28-ին և 29-ին շարունակեց իր աշխատանքները:
Մայիսի 28-ի նիստերն ատենապետեցին Հայր Աթանաս Շառլ Ռենուն, պ.գ.թ., դոցենտ Էդուարդ Դանիելյանը, դոկտոր, պրոֆեսոր Փիթեր Քաուին և Հոգեշնորհ Տ. Շահե վարդապետ Անանյանը:
Զեկույցներ ներկայացրին Մայր Աթոռի Թանգարանների և Արխիվի տնօրեն Արժանապատիվ Տ. Ասողիկ քահանա Կարապետյանը («Կիլիկյան շրջանի արտախուրակները Մայր Աթոռի թանգարաններում»), ԵՊՀ Հայ արվեստի պատմության և տեսության ամբիոնից Ինեսա Դանիելյանը («Մոմիկի նկարազարդած ձեռագրերի անվանաթերթերը և կիլիկյան գրքարվեստը»), ԱՄՆ Կալիֆորնիայի համալսարանի «Նարեկացի» հայագիտական ամբիոնից դոկտոր, պրոֆեսոր Փիտեր Քաուին («Ներսես Պալիանենցի “Մոլորութիւնք”-ի քննություն հայ քաղաքական գործիչների ու պապականության միջև զարգացող հարաբերությունների լույսի ներքո»), «Փարիզ Ա Պանթեոն-Սորբոն» համալսարանից դոկտոր, պրոֆեսոր Կլոդ Մութաֆյանը («Կիլիկյան Հայաստանի եւ Ֆրանսախոս Ասորիքի եկեղեցական փոխհարաբերությունները»), Մայր Աթոռ Ս. Էջմիածնից և ՀՀ ԳԱԱ Արևելագիտության ինստիտուտից պ.գ.դ. Ազատ Բոզոյանը («Կիլիկիայի Հայոց պետության արքունիքը և նրա փոխհարաբերությունները քրիստոնեական համայնքների հետ»), Մաշտոցի անվան Մատենադարանի գիտքարտուղար պ.գ.թ. Վահան Տեր-Ղևոնդյանը («Իբն Լևոն արքայատոհմը կամ Կիլիկիայի Լևոնյանները») և ՀՀ ԳԱԱ Արևելագիտության ինստիտուտից պ.գ.թ. Գագիկ Դանիելյանը («Հռոմկլայի հայրապետական աթոռի պատմության արաբական սկզբնաղբյուրները»):
Նույն օրը գիտաժողովի մասնակիցներն այցելեցին Մայր Աթոռ Ս. Էջմիածնի թանգարաններ, ուր մասնավորապես ծանոթացան «Ալեք և Մարի Մանուկյան» Գանձատանը ցուցադրվող 13-րդ դարի կիլիկյան արտախուրակներին:
Մայիսի 29-ի նիստերը նախագահեցին պ.գ.թ. Վահան Տեր-Ղևոնդյանը, դոկտոր, պրոֆեսոր Կլոդ Մութաֆյանը և պ.գ.դ. Ազատ Բոզոյանը:
Գիտաժողովի վերջին օրը զեկույցներով հանդես եկան ՀՀ ԳԱԱ Պատմության ինստիտուտից պ.գ.թ., դոցենտ Էդուարդ Դանիելյանը («Արցախի նշանակությունը Կիլիկիայի Հայկական թագավորության Արևելյան քաղաքականության մեջ ԺԳ. դարի 40-ական թթ.»), Մոսկվայից Սամվել Գրիգորյանը («Լևոնկլա Ա և Լևոնկլա Բ Կիլիկյան Հայաստանի ամրոցները»), Մայր Աթոռի Հրատարակչական և Պաշտոնական մամուլի բաժինների տնօրեն Տ. Շահե վարդապետ Անանյանը («Հայ-լատին եկեղեցական հարաբերությունները Վարդան Արևելցու նորահայտ երկի լույսի ներքո»), ԵՊՀ Հայ արվեստի պատմության և տեսության ամբիոնից արվեստագիտության թեկնածու, դոցենտ Սեյրանուշ Մանուկյանը («Ռումինահայերի` Մատենադարանին նվիրած № 9510 Ավետարանը»), ԵՊՀ Հայ արվեստի պատմության և տեսության ամբիոնից արվեստագիտության թեկնածու Սաթենիկ Չուգասզյանը («Մ. Մաշտոցի անվ. Մատենադարանի թիվ 9422 Ավետարանի մանրանկարների արվեստը»), ՀՊՄՀ-ից Լիանա Աղաբեկյանը («Աշխարհիկ և հոգևոր նվիրապետությունների փոխհարաբերությունները Կիլիկյան Հայաստանում հայոց թագավորության վերականգնման խնդրի շուրջ») և Մայր Աթոռի մատենադարանի տնօրեն Արժանապատիվ Տ. Արարատ քահանա Պողոսյանը («Հայրապետական Աթոռը Սսից Վաղարշապատ տեղափոխելու և նոր կաթողիկոս ընտրելու իրավական հիմքերն ըստ «Ազգապատում» և «Պատմութիւն Կաթողիկոսաց Կիլիկիո» աշխատությունների»):
Լավաշի խորհուրդն` ըստ հայ դիցաբանության
Ըստ հայ դիցաբանության` հայոց ռազմի աստված Վահագնի և գեղեցկության աստվածուհի Աստղիկի հարսանիքին աստվածների հայր Արամազդը Աստղիկի ուսին լավաշ է դնում: Փեսա Վահագնի տուն գնալու ճանապարհին լավաշը ընկնում է հարս Աստղիկի ուսից: Արամազդը զայրանում է ու ասում. «Հացը գետին ձգողը չի կարող կին ու մայր դառնալ»:
Այսպես Վահագնն ու Աստղիկը երբէք չեն կարողանում ամուսնանալ և մնում են հավերժական սիրահարներ:
Այժմ ավանդական հարսանիքների ժամանակ, հարսի ուսին լավաշ դնելու դերակատարումը օջախի մեծ կնոջն է բաժին հասնում, մեծամասամբ տղայի մորը` կիսուր մայրիկին:
Եվ մինչ այսօր, հարսանիքի ժամանակ հայ հարսները զգույշ են քայլում, որպեսզի լավաշն իրենց ուսից չընկնի:
Լավաշը ոչ միայն կերակուր է, այլև պաշտամունքի նմանվող հարգանքի արժանի առարկա:
Հայկ Կիսեբլյան
Հին հայկական ավանդապատումներ լավաշի մասին
Ըստ մի հին ավանդությն` հին Հայաստանում Արամ անունով մի արքա է եղել, որը կռվի ժամանակ գերի է ընկել ասորիների թագավոր Նոսորին: Ըստ նրա պայմանի` Արամ արքան պետք է 10 օր անոթի մնար, իսկ 11-րդ օրը նետաձգությամբ մրցեր իր հետ, եթե հաղթի, ազատ կարձակվի և յուրայինների մոտ կգնա արքայավայել ընծաներով: Հաջորդ օրը Արամ արքան պահանջեց, որ ասորաց սահմանի մոտ կանգնած հայկական բանակից բերեն իր ամենագեղեցիկ լանջապանակը: Հայերը գլխի ընկան, որ իրենց արքան ինչ-որ բան է ակնարկում, իսկ ասորիներն էլ չգիտեին, որ լանջապանակի մեջ նրբաթերթ հաց է դրված: Այն ժամանակ ոչ ոք չգիտեր լավաշի մասին, իսկ ասորի բանբերների մտքով չէր էլ անցնի, թե հայերը կարող են զրահի մեջ հաց թաքցնել: Արամը ստացավ իր զրահը, բայց ասաց, որ սա չի իր ամենագեղեցիկ լանջապանակը, պահանջեց մեկ ուրիշը, և ասորի բանբերները 9 օր շարունակ գնում-գալիս էին` առանց իմանալու, որ իրենց բերած լանջապանակներով ամեն օր մի նրբաթերթ հայկական հաց են հասցնում Արամ արքային:
11-րդ օրը Արամն ու Նոսորը մրցասպարեզ մտան: Նոսորին թվում էր, թե 10 օր սոված մնալով՝ Արամն ուժասպառ է եղել, սակայն հայոց արքան իրեն կայտառ էր զգում: Հայկական հացը նրան ուժ էր տվել, նա հաղթեց մրցության մեջ և տուն վերադարձավ պատվով: Վերադարձավ ու հրովարտակ արձակեց, որ այսուհետ Հայաստանում հաստ ու բազմաձև հացերի փոխարեն լավաշ թխեն: Այդ ժամանակներից ի վեր լավաշը դարձավ հայոց հացերի արքան:
Ըստ մեկ այլ ավանդության` մի հայ իշխան 20 օր բանտարկված է եղել և ոչինչ չպետք է ուտեր, որից հետո պիտի կռվեր առյուծի դեմ: Ամեն օր նրան այցելում էր իր թիկնապահը` գոտու արանքում գաղտնաբար բերելով թարմ լավաշ: Արդյունքը լինում է այն, որ իշխանը հաղթում է առյուծին: Սա վկայում է, որ լավաշը մեծ զորություն ունի հայոց համար և հայ օջախներում այն իբրև սրբազան նշխար է ընկալվում:
Կախարդական լավաշի խորհուրդը
Կախարդական լավաշի խորհուրդը գալիս է դարերի խորքից՝ մեր պապիկների ու տատիկների խրատներից: Լավաշի համը պայմանավորված է դարեր շարունակ այս քարքարոտ հողից արդար վաստակով հաց քամելու դժվարության հետ, ինչպես ասում են` քարից հաց են քամել:
«Հեքիաթ Նաղաշ անունով տղայի և հացի մասին, որի անունն է լավաշ» հեքիաթի հիման վրա նկարահանված «Կախարդական լավաշ» մուլտֆիլմը մեզ սովորեցնում է, որ երջանկությունը աշխատանքի և հալալ քրտինքով վաստակածի մեջ է:
Հեքիաթը պատմում է Նաղաշ անունով մի բարի տղայի մասին, ով ապրում էր լավաշ թխող իր մայրիկի հետ: Լավաշով է սնվում ու մեծանում նաև Նաղաշը: Բայց հայոց աշխարհում տղաները շուտ են մեծանում, մոռանում մանկական խաղերի մասին ու դառնում օգնական ծնողների համար: Նաղաշն էլ որոշում է գտնել իր «սրտի գործը» ու մոր թխած լավաշներից մեկը վերցնելով` ճանապարհ է ընկնում: Փորձությունների ու անհաջողությունների միջով անցնելով` Նաղաշը հասկանում է, որ երջանկություն կարելի է գտնել միայն հարազատ հողում:
Վերադառնում է տուն, մի լավաշաչափ հող է մաքրում քարերից, վարում է, ցանում, ջրում սեփական քրտինքով, և հողը նրան վարձահատույց է լինում ու առատ բերք պարգևում:
Հայկ Կիսեբլյան
Լավաշը աշխարհի ամենաերկարաժամկետ պահվող հացն է և ամենահին հացերից մեկը
Լավաշ թխում են մինչև 1,5մ խորության և 80սմ տրամագծով թրծված, հողի մեջ թաղված հատուկ կավե գլանաձև հարմարությունում, որը կոչվում է թոնիր:
Գետնափոր կավե թոնիրը (ջեռոց, ջերմամշակման գործիք) հայկական խոհանոցի առաջին գործիքներից է:
Արտաշատ քաղաքի պեղումների ժամանակ հայտնաբերվել է այդ ժամանակաշրջանի գետնափոր թոնիրը, ինչը ևս մեկ անգամ վկայում է, որ լավաշը զուտ հայկական հաց է:
Հայաստանում լավաշ հացը հայտնի է մ.թ.ա 1-ին հազարամյակից, սակայն այն ոչ միայն հնագույն հացի տեսակ է, այլև աշխարհի ամենաերկարաժամկետ պահվող հացն է:
Ավանդական եղանակով պատրաստված իսկական լավաշի պահպանման ժամկետը` 1 տարի է:
Սովորական հացերը թխելուց հետո կարելի է օգտագործել շատ սուղ ժամկետում, իսկ պատրաստած լավաշը թխելուց հետո կարելի է երկար պահել և այն չի փչանա:
Լավաշը կարելի է չորացնել և շատ երկար պահել, իսկ երբ թրջում են ջրով, այն կրկին թարմանում է:
Լավաշը բոլոր տոնական սեղանների պարտադիր և գլխավոր զարդն է: Հայկական խոհանոցում կան ազգային ուտեստներ, որոնք ուտում են միայն լավաշով:
Առանց լավաշի անհնար է վայելել ո՛չ պանրով բրդուճը, ո՛չ հայկական ավանդական խաշը, պանրխաշը և ո՛չ էլ անուշաբույր խորովածը:
Եվ ինչպես ռուս հայտնի գրող Անդրեյ Բիտովն է բնութագրել, «Լավաշը ուտելիք է, լավաշը պատառաքաղ է, լավաշը անձեռոցիկ է։ Հայերը լավաշն ուտում են, լավաշով միս են բռնում, լավաշով այն փաթաթում են»։
Հայկ Կիսեբլյան
Հայոց հացերի արքան. լավաշի թխման ավանդական արարողությունը
Լավաշը հայերի հիմնական հացն է եղել, որը թխում էին միայն թոնիրում։ Այսօր արդեն կան լավաշ պատրաստելու հաստոցներ և այլ սարքավորումներ, որոնք լավաշ թխելու հնարավորություն են տալիս բոլորին և ամենուրեք, սակայն միևնույնն է` թոնրի էությունը, ինչպես նաև հացահատիկի աճեցման և մշակման մշակույթը, հուշում են որ հազարամյակներ առաջ այն միայն նստակյաց կյանք վարող և հարուստ կենցաղ ունեցաղ էթնիկ խմբին հատուկ հաց էր կարող լինել:
Լավաշն անալի սպիտակ հաց է, որը պատրաստվում է ցորենի ալյուրից, բարակ բլիթների տեսք ունեցող նուրբ, երկար, մինչև 70սմ օվալաձև հաց է, որը բնորոշ է միայն հայերին:
Լավաշ թխելը հայ կանանց մենաշնորհն է: Եթե մի օր մասնակցեք մագաղաթի թերթեր հիշեցնող լավաշի թխման արարողությանը, կհամաձայնեք, որ այն հաց թխելու ամենահետաքրքիր ու ամենաբարդ արարողությունն է, ուստի ըստ ավանդության` լավաշը միայնակ չեն պատրաստում: Լավաշ թխում են հիմնականում ընտանիքի ավագ կանայք, երեքից հինգ հոգի, միաժամանակ, նախապես իրենց մեջ բաժանելով կատարվող գործողությունները:
Լավաշը առավելապես տարածված է Հայաստանում, Պարսկաստանում, Վրաստանում, Ադրբեջանում, Թուրքիայում և այլ կովկասյան ու արևելյան երկրներում։
Լավաշի խմորը բաղկացած է ալյուրից, գոլ ջրից, խաշից (թթխմորից) և աղից:
Լավաշ պատրաստելու համար, խմորը հունցում են ու դնում տաք տեղ` խմորման համար։ Խմորումն ավարտելուց հետո բաժանում են 300-400 գրամանոց գնդերի և գրտնակով բացում 3-4 մմ հաստության երկար և լայն թերթիկներով։
Լավաշ թխելիս, խմորի գունդը սկզբում գրտնակում են փայտե գրտնակով, հետո օդի մեջ, մի ձեռքից մյուսին գցելով, քաշում- ձգում- բացում են:
Գրտնակելուց և բացելուց հետո խմորը գցում են ձվաձև փափուկ բարձի վրա, որը կոչվում է ռաֆաթա կամ բադադ և խփում թոնրի տաք պատին: Հաշված րոպեներ հետո, նրբաթերթ լավաշը պատրաստ է:
Լավաշ թխելիս, խմորի գունդը սկզբում գրտնակում են փայտե գրտնակով, հետո օդի մեջ, մի ձեռքից մյուսին գցելով, քաշում- ձգում- բացում են:
Գրտնակելուց և բացելուց հետո խմորը գցում են ձվաձև փափուկ բարձի վրա, որը կոչվում է ռաֆաթա կամ բադադ և խփում թոնրի տաք պատին: Հաշված րոպեներ հետո, նրբաթերթ լավաշը պատրաստ է:
Թոնրատնից դուրս չբերված թարմ լավաշը արբեցուցիչ բույր ունի։
Ըստ ավանդության` Առաջին թխված լավաը տալիս են պատահական անցորդի, տան հյուրին, կամ առաջին պատահած հարևանին:
Հայկ Կիսեբլյան
Subscribe to:
Posts
(
Atom
)