‹‹Մեր պարերը և մենք›› ու ‹‹Պարենք հայերեն›› նախաձեռնությունների բաց նամակը Երևանի քաղաքապետին

Հարգարժան պրն. Քաղաքապետ, Ձեզ դիմում են ‹‹Մեր պարերը և մենք››, ‹‹Պարենք հայերեն›› նախաձեռնությունները և մի շարք ավանդական երգի պարի խմբեր: Շեշտը դնելով այն փաստի վրա, որ Երևանը վերջին տարիներին անհամեմատ գեղեցկացել ու նոր շունչ է ստացել, ցանկանում ենք շնորհակալություն հայտնել Ձեզ: Պարոն Մարգարյան, այսօրվա Երևանը առաջինը Ձեր ջանասեր աշխատանքի արդյունքն է: Ակներև է այն փաստը, որ քաղաքին նոր շունչ են հաղորդում հենց բացօթյա մշակութային միջոցառումները, որոնց քաղաքացիները առանձնակի ջերմությամբ են մոտենում: 

Մենք՝ արդեն տարիներ շարունակ Կասկադում տեղի ունեցող ազգային պարի ամենամսյա բաց դասերին մասնակից երիտասարդներս, տեղեկացնում ենք Ձեզ այն մասին, որ պարող քաղաքացիների քանակը այնքան է աճել, որ տարածքը այլևս չի բավարարում: Դրա վառ ապացույցն են Պարի միջազգային օրը՝ ամսի 29 - ին ,Կարապի լճի մոտ տեղի ունեցած հրաշալի միջոցառումը, ինչպես նաև նախորդ տարի Ազատության հրապարակում տեղի ունեցած ազգային պարի ուսուցման բաց դասերը: 

Այս գեղեցիկ ավանդույթ դարձած անընդհատ բազմամարդ դարձող միջոցառումը, որ քաղաքին առանձնակի համ ու հոտ է հաղորդում, այժմ տարածքի խնդիր ունի, և դրան լուծում կարող եք տալ միայն դուք : Խնդրում ենք Ձեզ ամիսը մեկ անգամ՝ ամսվա առաջին ուրբաթ օրը, երեկոյան ժամը 19:00, նախաձեռնությանը տրամադրել Ազատության հրապարակը և համապատասխան տեխնիկա՝ միջոցառումը իրականացնելու համար: Հաշվի առնելով Ձեր մոտեցումը ազգային մշակույթին՝ համոզված ենք, որ այս հարցը ճիշտ լուծում կստանա ,և Ազատության հրապարակը ամեն ամիս կդառնա հազարավոր քաղաքացիների ուրախության և համախմբման վայր:

Ավարայրի ճակատամարտը պարզ հիշողություն չէ. Տեսանյութ

Այն ուղեկցել է հայ ժողովրդին պատմության ընթացքում, նոր լիցքեր հաղորդել, դարձել հայրենասիրության օրինակ, որ դրսևորվել է նաև Արցախյան ազատամարտի ընթացքում: «Հայրենյաց ոգին» ֆիլմն անդրադառնում է Ավարայրի ճակատամարտի կարևորությանը՝ պատմական, քաղաքական, բարոյական, հոգևոր առումներով: 
Ինչու հենց Վարդանանք դարձան խորհրդանիշ հանուն հավատի ու հայրենյաց մղվող մարտերում: Ինչպես է ժողովուրդը դարեդար Վարադանաց համադրել իր ժամանակի հետ, որն է Վարդանանց զորավարների մերօրյա ընկալումը: Այս հարցերին են անդրադառնում գրականագետներ Վազգեն Սաֆարյանը, Վարդան Դևրիկյանը, պատմաբաններ Պետրոս Հովհաննիսյանը, Վրեժ Վարդանյանը, ինչպես նաև Տ. Հովակաիմ եպիսկոպոս Մանուկյանը, զինվորական Արմենակ Ավագյանը:


Տարվա հայտնություն. Նարեկ Կիրակոսյան

Բանաստեղծ Նարեկ Կիրակոսյանը ծնվել է 1987 թ.-ին Երևան քաղաքում։ Գերազանցությամբ ավարտել է ԵՊՄՀ բանասիրական ֆակուլտետը։ 
2004 թ.-ին` 16 տարեկանում, տպագրվել է նրա «Ժամանակի սիմֆոնիա» բանաստեղծությունների ժողովածուն։ 
2014 թ.-ին տպագրվել է «Մեդիտացիա» բանաստեղծությունների և էսսեների ժողովածուն: Թարգմանվել է անգլերեն և ռուսերեն լեզուներով։ Բազմիցս տպագրվել է հայաստանյան և սփյուռքահայ մամուլում։
2015 թ.-ին «Անդին» ամսագրում տպագրված բանաստեղծական շարքի համար արժանացել է «Տարվա հայտնություն» հատուկ մրցանակին:



Նարեկ Կիրակոսյանի «Մեդիտացիա» գրքի քննարկում «Լոֆթ» ինքնազարգացման կենտրոնում

Հունիսի 3-ին՝ 19:00-ին, «Լոֆթ» ինքնազարգացման կենտրոնում տեղի կունենա հանդիպում-քննարկում Նարեկ Կիրակոսյանի հետ, որի ընթացքում կքննարկվեն վերջինիս «Մեդիտացիա» գրքի բանաստեղծությունները: Երեկոյի ընթացքում Նարեկը նաև կընթերցի դրանցից մի քանիսը:

Քննարկման արդյունավետության համար առաջարկում ենք օգտվել մեր գրադարանից, որտեղ առկա է գրքի 5 օրինակ: Այն կարող եք կարդալ ինչպես տեղում՝ հաճելի միջավայրում, անվճար սուրճի և թեյի ընկերակցությամբ, այնպես էլ վերցնել Ձեզ հետ երկու օրով՝ հետ վերադարձնելու պայմանով:

Սպիրիդոն Մելիքյան, Միհրան Թումաճան, Վաղարշակ Սրվանձտյան, Վարդան Սարգսյան և Հայկ Սեմերջյան. Կոմիտասի աշակերտները

Հայ հանճարեղ կոմպոզիտոր Կոմիտասի գործունեության կարևորագույն ոլորտներից էր մանկավարժությունը։ «Նա հանգիստ էր, ընկերական, մեղմ, ոգեւորությամբ տոգորված։ Նրա ժպտուն աչքերում թաքնված թախծալի ցոլքը, պարզ ինտոնացիան, խանդաղատալի ձայնը մատնում էին նրա ներքին կրակը։ Կոմիտասը հիվանդ էր ժողովրդական երգով։ Դասավանդելիս երգում էր և նրա ժողովրդական երգի մեջ զգացվում էին նրբերանգներ, ռիթմ, կոլորիտ», - այսպես էր հիշում Կոմիտաս-մանկավարժին հայ գրող Դերենիկ Դեմիրճյանը։
Հայտնի երաժշտագետ Վասիլի Կորգանովի վկայությամբ, Կոմիտասի շնորհիվ «ճեմարանում երաժշտա-տեսական առարկաների դասարանն ավելի բազմամարդ էր, քան շատ կոնսերվատորիաներում և երաժշտական ուսումնարաններում»։
Աշակերտներին օգնելու նպատակով կոմպոզիտորը գրել է մի շարք դասագրքեր՝ «Երաժշտության տարրական տեսություն», «Հայկական նոտագրություն», «Հարմոնիա»։

Տասնյակ տարիներ Կոմիտասը երազում էր ազգային երաժշտանոցի ստեղծման մասին, որը, ցավոք, նրան այդպես էլ չհաջողվեց։
Կոմիտասի մանկավարժական հմտության վառ ապացույցն են երգիչներին ուղղված նրա տասը պատվիրանները։ 
Կոմպոզիտորը պատասխանատվության մեծ զգացումով էր վերաբերվում մանկավարժությանը՝ ասելով. «Զգուշությամբ և երկյուղածությամբ մոտեցեք դաստիարակության գործին. խիստ փափուկ պաշտոն մըն է ձերը։ Դաստիարակելու կոչված եք սերունդ մը, որ ապագա ազգն է։ Սխալ ուղղությամբ՝ ազգ մը կը խորտակեք վերջը»։ 
Կոմիտասի լավագույն աշակերտներից էին Վահան Տեր-Առաքելյանը,յ ժողովրդական երգերի հիասքանչ «մեկնաբան», տաղանդավոր երգիչ Արմենակ Շահմուրադյանը, Բարսեղ Կանաչյանը, որոնց armenianhandmade.com կայքն արդեն անդրադարձել է առանձին նյութերով:


Էջմիածնի Գևորգյան ճեմարանում Կոմիտասի առաջին աշակերտներից էր Սպիրիդոն Մելիքյանը։ Ծնվել է 1881 թվականին։ Դեռևս ուսման տարիներին նա զբաղվել է գիտական հետազոտություններով։ Ճեմարանն ավարտելուց հետո՝ 1904-1908 թվականներին, Սպիրիդոնը մեկնում է Բեռլին և սովորում նույն պրոֆեսորների ղեկավորությամբ, որոնց մոտ ժամանակին ուսանել էր ինքը՝ Կոմիտասը։ Անդրկովկաս վերադառնալուն պես, հրաժարվելով Էջմիածնում ստացած հոգևորականի իր կոչումից, նա սկսում է զբաղվել մանկավարժական, հասարակական և երաժշտագիտական գործունեությամբ։ Ներսիսյան ճեմարանում, շարունակելով Մ.Եկմալյանի ավանդույթները, Ս.Մելիքյանն է՛լ ավելի է բարձրացնում տեղի երգչախմբի մակարդակը։ Թիֆլիսում նա Հայկական երգչախմբային ընկերության եւ Հայկական երաժշտական կազմակերպության հիմնադիրներից և գործող անդամներից էր։
Սպիրիդոն Մելիքյանի երաժշտագիտական աշխատանքներից են «Երաժշտության զարգացման խնդիրնեը» (1909), «Հունական ազդեցությունը հայ երաժշտության տեսականի վրա» (1914), «Երգեցողության դասագիրքը» (1912), «Շիրակի Երգեր» ձեռնարկը (1917)։ Առաջին հրապարակումը նվիրված է դպրոցներում երաժշտության դասավանդման զարգացման խնդիրներին և հայրենական երաժշտական մշակույթի պրոպագանդման նպատակով ֆիլհարմոնիկ ընկերության կազմակերպմանը։ Մյուս հետազոտությունները նվիրված են խազերին և եկեղեցական 8-ձայն համակարգին։ «Շիրակի երգեր» ձեռնարկը 1914 թվականին Թիֆլիսի Հայկական երաժշտական ընկերության կողմից կատարած երաժշտա-ազգագրական հետազոտությունների արդյունքն է։ Հայ իրականության մեջ առաջին անգամ ֆոնոգրաֆով ձայնագրված երգերը նոտագրվում և հրատարակվում էին առանձին ժողովածուով։ Այստեղ հավաքագրված են գեղջկական երգեր և պարերգեր, աշուղական իմպրովիզացիաներ, որոնք հետաքրքիր են իրենց ժանրային բովանդակությամբ, ունեն մեծ պատմական նշանակություն և այսօր էլ ծառայում են որպես թեմատիկ աղբյուր հայ կոմպոզիտորների համար։ 
Ս.Մելիքյանը մահացել է 1933-ին։

Կոմիտասի աշակերտ Միհրան Թումաճանը ծնվել է Սեբաստիայի շրջանի Կյուրին քաղաքում։ 1910 թվականին տեղափոխվել է Կ.Պոլիս, որտեղ եւ ստացել է իրավաբանական կրթություն։ Հիանալով Կոմիտասի արվեստով՝ Թումաճանը դարձել է «Գուսան» երգչախմբի անդամ։ Պատերազմի ավարտից հետո Կոստանդնուպոլսում գտնելով իր ընկերներին՝ իրականացրել է «Հայ գուսան» երգային ժողովածուի հրատարակումը։ 1923 թվականին մեկնել է ԱՄՆ, որտեղ կազմակերպել է երգչախմբեր եվ համերգներ, ձայնագրել է արևմտահայկական երգեր։ Կոմիտասի եւ Սպիրիդոն Մելիքյանի հավաքագրած երգերի հետ մեկտեղ Թումաճանի կազմած ժողովածուները հայ երաժշտական արվեստի արժեքավոր գոհարներից են։ 1964 թվականին Միհրան Թումաճանը հաստատվել է հայրենիքում, որտեղ հրատարակել է իր ժողովածուները։ Նա մահացել է 1973 թվականին Երեւանում։

Վաղարշակ Սրվանձտյանը հանրահայտ ազգագրագետ Գարեգին Սրվանձտյանի ազգականն է։ Ծնվել է 1891թվականին Իրանի Թավրիզ քաղաքում։ Սուլթան Համիդի ռեպրեսիայի տարիներին արտաքսվել է Բրուսա, որտեղ սովորել է Ֆրերների քոլեջում։ Ինը տարեկանից Վաղարշակը ֆլեյտա է նվագել ուսանողական հոգևոր նվագախմբում։ 1910 թվականին նա մեկնել է Կ.Պոլիս և սովորել Կոմիտասի մոտ։ 1920 թվականին ընկերների հետ մեկնել է Փարիզ՝ ուսումը շարունակելու, ապա ԱՄՆ՝ հաստատվելով Ֆրեզնո քաղաքում։ Հետևելով իր ուսուցչի օրինակին՝ Վաղարշակ Սրվանձտյանը զբաղվել է ազգագրությամբ և կոմպոզիտորական գործունեությամբ։ Պահպանվել են Փարիզում և այլուր տպագրված նրա երգերը և ռոմանսները։ Կյանքի վերջում ստեղծել է իր լավագույն ստեղծագործությունը՝ «Հայկական սիմֆոնիա»-ն։ Վ.Սրվանձտյանը վախճանվել է Ֆրեզնոյում, 1958 թվականին։

Կոմիտասի աշակերտ Վարդան Սարգսյանը ծնվել է 1892 թվականին Կ.Պոլսում, երաժշտի ընտանիքում։ Նախնական կրթությունը ստացել է Պերպերյան գիմնազիայում, աշխատել է որպես երաժշտության ուսուցիչ և խմբավար։ Առաջին համաշխարհային պատերազմից հետո հիմնադրել է «Հայկական երաժշտական ընկերությունը»։ Վ.Սարգսյանն իրականացրել է Հովհաննես Թումանյանի «Անուշ» պոեմի բեմադրությունը։ Կոմիտասի մյուս աշակերտների հետ 1920 թվականին մեկնել է Փարիզ, որտեղ նշանակվել է հայկական եկեղեցու երգչախմբի ղեկավար։ Այնուհետև, Բելգիայում ստեղծել է «Հայեր» երաժշտական ընկերությունը, հիմնել երգչախումբ։ Վարդան Սարգսյանը սովորել է Բրյուսելի Թագավորական կոնսերվատորիայում։ 1931 թվականին Մարսելում կազմակերպել է երկրորդ «Հայկական երաժշտական ընկերությունը», իրականացրել Կոմիտասի և իր իսկ ստեղծագործությունների կատարումները։ 1947 թվականին Վ.Սարգսյանը տեղափոխվել է Փարիզ։ 
Նրա գրչին են պատկանում հայ ժողովրդական երգերի բազմաթիվ մշակումներ, հայ պոետների խոսքերով գրված երգեր, «Սրբազան երգեցողությունք Հայաստանյաց եկեղեցվո» ծավալուն աշխատությունը։ Վ.Սարգսյանի դերը մեծ է իր ուսուցչի՝ Կոմիտասի ստեղծագործությունների հավաքման եւ հրատարակման գործում։ Նրա շնորհիվ լրացվել եվ հրատարակվել է Կոմիտասի «Պատարագը»։
Վարդան Սարգսյանը մահացել է 1978 թվականին։

Կոմիտասի աշակերտների շարքում ամենահամեստ տեղը զբաղեցնում է Հայկ Սեմերջյանը։ Նրա մասին քիչ տեղեկություն է հասել մեզ։ Հայտնի է, որ Հ.Սեմերջյանը հիասքանչ ձայնով օժտված երգիչ էր, որը, ցավոք, պատերազմի ժամանակ կորցրել էր իր ձայնն ու լսողությունը և հեռացել երաժշտական ասպարեզից։ Ճակատագրի բերումով նրան վիճակված չէր շարունակել իր ուսուցչի՝ մեծն Կոմիտասի գործը։

Արմենակ Շահմուրադյան. Փարիզում նրան անվանեցին «հայկական Կարուզո»

Իր ակտիվ և բեղուն մանկավարժական գործունեության ընթացքում Կոմիտասը կրթել է վառ երաժիշտների մի ամբողջ սերունդ, որոնք դարձան իրենց ուսուցչի անմահ գործի շարունակողներն ու ժառանգության պրոպագանդողները։ Նրանցից է հայ ժողովրդական երգերի հիասքանչ «մեկնաբան», տաղանդավոր երգիչ Արմենակ Շահմուրադյանը։ 

Մեզ հասած նրա ձայնագրությունների թիվը մեծ չէ, սակայն դրանք էլ բավարար են Կոմիտասյան դպրոցի մասին լիարժեք գաղափար կազմելու համար։ Շահմուրադյանի թավշյա տենորով անզուգական են հնչում հայ երգարվեստի մարգարիտները՝ «Կռունկ»-ը, «Հով արեք»-ը, «Անտունի»-ն, «Գարուն ա»-ն...
Եգիչը ծնվել է 1878 թվականին հայկական Մուշ քաղաքում, դարբնի ընտանիքում։ Ութ տարեկանում այնքան վառ էին արտահայտված նրա վոկալ ընդունակությունները, որ Արմենակին ընդունեցին եկեղեցական երգչախումբ, որտեղից էլ ուղարկեցին Էջմիածնի Գևորգյան ճեմարան։ Այստեղ նա դարձավ հայ նշանավոր կոմպոզիտոր Քրիստափոր Կարա-Մուրզայի երգչախմբի մենակատարը։ Ճեմարանում էլ Շահմուրադյանը ծանոթացավ Կոմիտասի հետ։ Հանճարեղ կոմպոզիտորը գրի էր առնում եւ ուսումնասիրում երգչի կատարմամբ բյուրեղյա մաքրությամբ հնչող մեղեդիները, իսկ Արմենակը Կոմիտասի օգնությամբ ու նրա ուշադրության ներքո կատարելագործում էր իր վոկալ վարպետությունը։ 
Տասնվեց տարեկանում Արմենակը թողնում է Էջմիածինը և մեկնում Թիֆլիս, որն համարվում էր Անդրկովկասի մշակութային խոշորագույն կենտրոններից մեկը։ Այստեղ նրա յուրահատուկ ձայնը գրավում է շատերի, այդ թվում հայտնի գրողներ Ղազարոս Աղայանի, Հովհաննես Թումանյանի, նկարիչ Գևորգ Բաշինջաղյանի ուշադրությունը։ 
Արևմտյան Հայաստանում տեղի ունեցող քաղաքական ցնցումներն ու իրադարձություններն անտարբեր չանցան Արմենակի կողքով։ Հայ շատ ապստամբների հետ նա ձերբակալվեց և հանձնվեց թուրքական իշխանություններին։ Միայն շնորհիվ իր երգի Շահմուրադյանին հաջողվեց փրկվել։ Նրա հիասքանչ ձայնի համբավն հասավ թուրք դեսպան Ֆաուդ-Բելին, որը լսելով Արմենակին, նրան ներում շնորհեց։

Հաստատվելով Փարիզում՝ Շահմուրադյանն ընդունվեց Վենսան դ՛Էնդիի «Երգեցողության դպրոց»։ Այստեղ նույնպես նրան սպասում էր փառքը. Արմենակը դարձավ հանրաճանաչ Պոլինա Վիարդոյի աշակերտը։ Նրա առջև բացվեցին փարիզյան դահլիճների դռները։ Ֆրանսիայի մայրաքաղաքում Շահմուրադյանը մասնակցեց շատ օպերային ներկայացումների, վոկալիստների մրցույթների՝ արժանանալով ունկնդիրների եւ մամուլի հիացմունքին եւ բարձր գնահատականին։
«Ինչպիսի հիասքանչ ձայն, ինչպիսի հազվագուտ և գրավիչ տեմբր։ Այս գնահատականում չկա ոչ մի չափազանցություն», - գրում է «Կոմեդիա» թերթը։
«Մասնակիցներից միայն մեկն է օժտված նշանակալից տաղանդով, որը փայլուն ապագա է խոստանում նրան. դա Արմենակ Շահմուրադյանն է», - մրցույթում երգչի ելույթից հետո այսպես է գրում «Էկլեր» թերթը։
1911 թվականի հւնվարի 27-ին տեղի ունեցավ Արմենակի դեբյուտը. նա հանդես եկավ Ֆաուստի դերում։
«Շատ գեղեցիկ արտաքինը, հաճելի շարժուձևը բեմական այն չափանիշներն են, որոնք զարգանալով, տանում են դեպի կատարելություն», - գրում է թերթերից մեկը։
Փարիզում Ա.Շահմուրադյանին անվանեցին «հայկական Կարուզո»։

Այս տարիներին Կոմիտասը զգոն կերպով հետևում էր իր սանի հաջողություններին։ Լինելով Գրանդ-օպերայի մենակատար՝ Շահմուրադյանը դառնում է Կոմիտասի կազմակերպած մշակութային բոլոր միջոցառումների հիմնական և գլխավոր մասնակիցը։ Կոմիտասն ինքն էր նվագակցում իր աշակերտին։
Շարունակելով փայլուն տենորի իր կարիերան՝ Արմենակը համերգներով հանդես է գալիս ողջ աշխարհում՝ գրավելով լավագույն բեմերը։ Նրա ձայնը «հնչում» է Բոստոնում, Սան-Ֆրանցիսկոյում, Ֆրեզնոյում, Նյու-Յորքում, Լոնդոնում, Ցյուրիխում, Բրյուսելում, Թեհրանում, Բաղդադում եւ այլուր։ 1930-ին Շահմուրադյանը փառքով թեւավորված վերադառնում է Փարիզ եւ իր ուսուցչին գտնում է հոգեբուժարանում։ Ցավո՛ք, Կոմիտասն այլևս ի վիճակի չէր ճանաչելու իր սիրելի աշակերտին. դա մեծ հարված էր Արմենակի համար։ Ճակատագրի բերումով 9 տարի անց՝ 1939 թվականին, նույն հիվանդանոցում, նույնպիսի հիվանդության հետևանքով վախճանվեց նաեւ Արմենակ Շահմուրադյանը։

Վահան Տեր-Առաքելյան. Կոմիտասի լավագույն աշակերտներից մեկը

1901 թվականին Վահան Տեր-Առաքելյանն ընդունվելով Էջմիածնի Գևորգյան ճեմարան՝ դառնում է ամենալավ ուսանողներից և Կոմիտասի երգչախմբի մենակատարներից մեկը։ Շնորհիվ Վ.Տեր-Առաքելյանի կոմպոզիտորը ծանոթանում և գրի է առնում նրա ծննդավայրի՝ Վայքի եղանակները։ «Նա լեռնային առյուծ է, նրա ձայնն անտառում առյուծի գիշերային մռնչոց է հիշեցնում», - այսպես էր նկարագրում իր աշակերտին Կոմիտասը։ 
1909-ին Վահանն ընդունվում է Պետերբուրգի կոնսերվատորիա՝ զուգահեռաբար անցնելով նաև սպայական դասընթացներ ու ստանալով ենթասպայի կոչում։ Նա մասնակցում է 1-ին համաշխարհային պատերազմին՝ խիզախության համար Պարգևատրվելով մի շարք շքանշաններով, բազմաթիվ պատվոգրերով եւ մարտական սրերով։ 1921 թվականից Տեր-Առաքելյանը տեղափոխվում է Թիֆլիս եւ աշխատում «Մարտակոչ» ու «Պրոլետար» թերթերի խմբագրություններում։ Այս տարիներին գրում և հրատարակում է գրական ստեղծագործությունների մի ամբողջ շարք՝ «Դեպի նոր կյանք», «Կարմիր դրոշ», «Նեռի ծնունդը», «Անմահ կայծ», «Կաթնաղբյուր»։ 

Ժամանակակիցների վկայությամբ, նրա արձակն իր գեղարվեստական ուժով չէր զիջում Հայաստանի լավագույն գրողների՝ Ստեփան Զորյանի, Դերենիկ Դեմիրճյանի, Նաիրի Զարյանի ստեղծագործություններին։ Վ.Տեր-Առաքելյանի գրչին է պատկանում «Քյոռ Օղլի» օպերայի լիբրետոն։ Նա օժտված էր նաև թարգմանչի տաղանդով։ Վ.Տեր-Առաքելյանի շնորհիվ հայ ընթերցասեր հասարակայնությունն հնարավորություն ունեցավ ծանոթանալու համաշխարհային գրականության լավագույն նմուշներին՝ Լև Տոլստոյի «Աննա Կարենինա»-ին, Բրունո Յանեսկուի «Ես վառում եմ Փարիզը», Յարոսլավ Գաշեկի «Համաշխարհային պատերազմում խիզախ զինվոր Շվեյկի արկածները» և այլ ստեղծագործությունների։ Երգիչը դիմել է նաև ռուսական պոեզիային. հայտնի են նրա՝ Պուշկինի, Եսենինի, Մայակովսկու, Գորկու երկերի թարգմանությունները։

...Ընթերցողները Վահան Տեր-Առաքելյանին պետք է հիշեն, որպես «Խիզախ զինվոր Շվեյկի արկածներ»-ի եւ «Աննա Կարենինա»-ի թարգմանչի։ Նա թարգմանիչ-պոետ է։ Միայն «Շվեյկ»-ում քառասուն նոր բառ կա։ Իսկ «Աննա Կարենինա»-ն նա թարգմանել է այնպիսի զգացումով, որ Աննան ընթերցողի համար դարձել է աստվածատուր կին, իսկ նրա մահը՝ անձնական դրամա։ Եթե թարգմանչական արվեստն համեմատենք դերասանականի հետ, ապա կարելի է զարմանալ ու հիանալ, թե Վ.Տեր-Առաքելյանին ինչպես է հաջողվել մի դեպքում օժտված լինել հումորի այդպիսի զգացումով, մյուսում՝ խորը դրամատիզմով», - այսպես է գնահատել Տեր-Առաքելյան-թարգմանչին լեզվագրագետ Ռուբեն Զարյանը։

Կոմիտասի ողբերգական վախճանից մեկ տարի անց՝ 1936 թվականին Թիֆլիսում ձերբակալվեց Վահան Տեր-Առաքելյանը և աքսորվեց Կոմիի ինքնավար հանրապետություն, որտեղ էլ 1941 թվականին կնքեց իր մահկանացուն։ Միայն 1960 թվականին երգչի հարազատներին հաջողվեց նրա աճյունը տեղափոխել հայրենիք։

Բարսեղ Կանաչյան. Կոմիտասի տաղանդաշատ աշակերտներից մեկը

Բարսեղ Կանաչյանը, ծնվել է 1888 թվականին։ Ութ տարի անց ընտանիքը տեղափոխվել է Բուլղարիա՝ Վառնա։ Սովորել է ջութակ նվագել նախ տեղի հայկական դպրոցում, ապա Բուխարեստի ուսումնարանում, ուր ստացել է նաեև հարմոնիայի եւ դաշնամուրի դասեր։ 1908 թվականին վերադառնալով Կ.Պոլիս՝ կազմակերպել է «Քնար» և «Մասիս» նվագախմբերը, ինչպես նաև երգել է Կոմիտասի «Գուսան» երգչախմբում։ 
Առաջին համաշխարհային պատերազմի ավարտից հետո, վերադառնալով Պոլիս, նա գտնում է կոմիտասյան սաներին և նրանց հետ կազմակերպում «Կոմիտասյան հինգ սաներ» խմբակցությունը։ Իրենց ուսուցչի գործը հավերժացնելու նպատակով նրանք համերգներ են տալիս, հրատարակում «Հայ գուսանական երգեր»-ի երեք երգարան, կազմակերպում երգչախմբեր և նվագախմբեր, զբաղվում մատաղ սերնդի դաստիարակության գործով։ 

Բեյրութում կազմակերպում է «Գուսան» երգչախումբը, որի գործունեությունը տևում է ավելի, քան 15 տարի։ 1920 թվականին Կանաչյանն իր ընկերների հետ մեկնում է Փարիզ և մեկ տարի սովորում Ռենե Լը Նորմանի դասընթացներում։ Այնուհետև շարունակում է իր երաժշտական գործունեությունը Կիպրոսի Մելքոնյան կրթական հաստատությունում, ապա փոխադրվելով Բեյրութ՝ ձեռնարկում համերգային շրջագայություններ դեպի Դամասկոս, Տրիպոլի, Զահլե, Լաթաքիե, Հալեպ և այլուր։ 

Իր մանկավարժական և խմբավարական գործունեությանը զուգընթաց Կանաչյանը զբաղվել է նաև ստեղծագործական աշխատանքով։ Որպես կոմպոզիտոր նա նույնպես շարունակել է կոմիտասյան գիծը՝ իր ստեղծագործությունների համար հիմք ընդունելով հայ ժողովրդական երգը։ Գրել է բազմաթիվ մեներգեր, խմբերգեր, մանկական երգեր, դաշնամուրային պիեսներ։ Ունի ժողովրդական ու հայրենասիրական երգերի մշակումներ։ Նրա խոշոր գործերից է «Աբեղա» մեկ գործողությամբ օպերան (Լեւոն Շանթի «Հին աստվածներ» պիեսի հիման վրա)։

1950 թվականից աչքերի հիվանդության պատճառով Բարսեղ Կանաչյանը ստիպված էր դադարեցնել իր գործունեությունը։ Նա վախճանվել է 1967 թվականին։

Սիլվա Կապուտիկյանի բանաստեղծությունը նվիրվծ Լուսինե Զաքարյանի հիշատակին

ՀՈԳԵՀԱՆԳԻՍՏ
Խորանի առաջ, Աստվածամոր դեմ 
Սպիտակ մի մոմ խոշոր ու վերձիք, 
Սպիտակ մի մոմ կայծկլտում է մեղմ - 
Սպիտակ հագած փխրուն մի աղջիկ: 
ՈՒ մոմի ծայրին՝ բոցի փոխարեն, 
Լույսի փոխարեն ձա՜յն է թրթռում, 
Հալհլող մոմից "Սուրբ-սուրբ" է ծորում, 
Պահ առ պահ հատնում, այրում ինքն իրեն: 
Դրսում զանգերն են ղողանջում տխուր, 
Մայր Էջմիածնից մինչև Գանձասար. 
Ծունկի է իջել ու խունկ է ծխում 
Աղոթքով լցված մի հայ ներաշխարհ: 
Տե'ր, ընդունելի' արա մեր զոհը, 
Տե'ր, քե՜զ է մնում մեր բախտը ու մենք, 
Վառե՜լ ենք քո դեմ մեր վերջին մոմը, 
Դրանից մաքուր էլ ոչինչ չունենք...


(Լուսինե Զաքարյանի հիշատակին) 
Սիլվա Կապուտիկյան

Հայաստա՛ն աշխարհ, Դու մե՛րը եղար ու մերը չեղա՜ր,

Հայաստա՛ն աշխարհ, Դու մե՛րը եղար ու մերը չեղա՜ր, 
Դրա համար էլ մենք քեզ սիրեցինք սիրահարի՝ պես ... 
Դու մե՛րը եղար, 
Ինչպես որ մերն է մեր երակներում հոսող արյունը, 
Եվ մերը չեղար, 
Ինչպես մերը չէ Վարագա սարի արեւածագը, 
Սասնա անտառին իջնող մանանան, 
Մշո դաշտերը շոյող սոսափը ... 
Դու մոտի՛կ եղար՝ 
Սրտիդ տրոփը մեր կոշտ ձեռքերին հաղորդելու՜ չափ, 
Եվ հեռու եղար՝ 
Սահմանից այն կողմ 
Անիի կարմիր ավերակներից մեզ երեւացող 
Մայր տաճարի՜ պես: 
Դու տաք հո՜ղ եղար՝ 
Մեր պիրկ խոփերի տենչանքին հլու, 
Մեր գգվանքներից ծլարձակող հո՜ղ, 
Եվ միրաժ եղար 
Կապույտ, անշոշափ ու անբռնելի, 

Մենք՝ անվերջ հասնո՛ղ, 
Իսկ դու՝ հեռացո՛ղ, անվերջ հեռացո՜ղ... 
Հայաստա՛ն աշխարհ, 
Դու այդպե՛ս եղար, 
Եվ դրա համար մենք քեզ սիրեցինք 
Ո՛չ հարազատի հանդարտիկ սիրով, 
Այլ՝ սիրածի՛ պես, սիրահարի՜ պես. 
Ցավո՛տ, ցավախա՜ռն 
Երազով, լույսով, երգող տխրությամբ, 
Մերթ խռովելով, 
Մերթ հաշտվելով, 
Քո գրկո՛ւմ անգամ՝ քեզ կարոտելո՛վ, 
Քեզ կորցնելու ահից՝ տագնապա՛ծ, 
Քեզ ունենալու խինդից՝ երջանի՜կ, 
Եվ բախտիդ համար անվերջ, ամեն պահ մեռնել-ապրելո՜վ... 
Հայաստա՜ն աշխարհ...

Մի´ մռայլվիր... Սիլվա Կապուտիկյան

Մի´ մռայլվիր ի´մ սիրելի,
Թե հոգնել ես, էլ մի´ մնա.
Թե գերում են քեզ աշխարհի հեռուները,
Այնտե´ղ մնա:
Թե դաշտերին ես կարոտել,
Էլ մի´ փակվիր դու իմ հովտում,
Թե լեռներն են հեռվից դյութել,
Մի՜ թախծիր այս ստորոտում:
Թե աչքեր կան աչքերիդ մեջ.
Էլ ինձ նայել զուր մի´ ջանա.
Գնա´, ու թե սերդ է անշեջ,
Դու ե´տ կգաս, չե´ս մոռանա...
Գիտե արդեն իմ լուռ հոգին՝
Նրա համար է աշխարհում
Վանդակը միշտ վանում թռչնին,
Որ դռները փա´կ են պահում...


Սիլվա Կապուտիկյան

Ես կգամ քեզ մոտ. Սիլվա Կապուտիկյան

Գուցե խենթացած սիրուց ու բախտից,
Գուցե խստադեմ, մռայլ, ինչպես մահ,
Մինչ ոսկորներս հոգնած աշխարհի
Սևից ու ստից:
Սակայն իմացիր,
Երբեք ես չեմ գա քեզ մոտ դիմակով.
Կգամ ինչպես կամ -
Սիրիր, ինչպես կամ -
Եվ, աղաչում եմ, դու էլ մի զուգվիր
Լուսապսակով,
Եղիր ինչպես կաս,
Սիրիր ինչպես կաս.
Քեզանից առաջ
Ցամաքած, տրտում ջրհոր էր հոգիս,
Դու եկար,
Եվ ես լցված եմ մի ծովի նման,
Բայց, աղաչում եմ,
Շողում խոսքերով ինձ մի ամոքիր,
Ատում եմ կեղծը -
Ինձ իսկականն է հարկավոր միայն:
Հրդեհ մի խաղա -
Եթե կրակդ մարել է իրավ.
Մի քաշվիր ցավից -
Խաբվելու ցավը ավելի է մեծ.
Ստից շնչահեղձ այս աշխաչի մեջ
Արի գոնե մենք չխաբենք իրար..

Սիլվա Կապուտիկյան

Հավատարմություն. Սիլվա Կապուտիկյան

Թե իմանայիր, 
Ինչ խռովահույզ ճամփաներով եմ տարել իմ սերը,
Երբ թվացել է` մարել են դարձիդ բոլոր հույսերը,
Խարխափել եմ ես անհայտության մեջ կեսգիշերային,
Բայց վար չեմ նետել իմ սրտի բեռը:
Իմ ամեն քայլին
Նոր գայթակղության առու է եղել,
Շամպայնի նման խշշացող, կանչող, արբեցնող առու,
Բայց ես թեքել եմ, թեքել եմ ճամփաս ու փախել հեռու:
Սիրել եմ նետել խոսքեր երկսայրի,
Որ դիմացինին շփոթեցրել են, մտքերը շեղել,
Բայց և նույն պահին բեկել եմ, փոխել
Աչքերիս կանաչ ազդալույսերը սթափ կարմիրի
Եվ փակել բոլոր ճանապարհները:
Հավաքույթներում ամենից զնգուն ես եմ ծիծաղել
Ու երջանկության ծփանք են կարծել իմ երգն ու ձայնը.
Բայց երբ գիշերը
Ուղեկցողներիս մնաս բարով եմ ասել խնդադեմ
Ու տուն մտնելով` շրջել եմ դանդաղ դռան փականը,
Նույն բանալիով փակել եմ դրսի աշխարհը իմ դեմ
Ու խոր հանձնվել իմ կարոտներին, իմ մենությանը:

Քայլել եմ կյանքում մենակ ու համառ,
Հասնելու հույսով քայլել եմ նորից,
Թեև անհայտ է եղել կայանը…

Մի ժպտա այդպես.
Հավատարիմ եմ մնացել ես ինձ,
Իմ հոգու լույսին, իմ էությանը,
Ինձ և ոչ թե քեզ…

Սիլվա Կապուտիկյան