Երեմիա Օշականցու մատենագրական վաստակը

Երեմիա Օշակացու մասին մեզ հասած տեղեկությունները հիմնականում իր իսկ ձեռագրերի հիշատակարաններից են, որոնցից դատելով՝ նա ձեռագրեր է ընդօ­րի­նակել ու ծաղկել դեռևս իր սարկավագության տարիներին: Օրինակ, Մ. Մաշտոցի անվան Մատե­նադարանի (այսուհետ՝ ՄՄ) Հմր 10677՝ 1757 թվականից հետո Էջմիած­նում գրված «Յակո­բայ Շամախեցւոյ հաց նեղաւորաց եւ գոհարան» ձեռագրի հիշա­տա­կա­րանում նշվում է. «…նաեւ զիս՝ ըզ Երեմիաս զսարկաւագս հանճարա­պա­կասս, որ գրեցի եւ ծաղկեցի զայս …»:

 Մատենադարանի մեկ այլ՝ դարձյալ Էջմիածնում 1760-1761 թթ. գրված Հմր 2646 «Մովսէս Կաղանկատուացի. Պատմութիւն Հայոց» ձեռա­գրի ծաղկողը ևս Երեմիա սար­կավագն է. «Եւ ես խնդրեմ ի ձէնջ յիշել ի Քրիստոս զթարմա­տար եւ զբազմամեղ, զգանա­պարտական եւ զպատժապարտ, զպար­սաւա­պատեհ ծառայս նորին եւ ձեր ամենեցուն զդպիրս Ղունկիանոս զտաժան­մամբ գծօղս սորա եւ մանաւանդ զծաղկօղս սորին զԵրեմիաս սարկաւագս՝ զհարա­զատ պաշտօ­նեայս սոյն մեծի հայրապետիս…»: Վերոնշյալ հիշատա­կարանները վկայում են, որ դեռևս երիտասարդ հասակից Երեմիան ունեցել է նկարչական բարձր ճաշակ ու հմտորեն տիրապետել հիշյալ մասնագիտությանը:

Հայ մանրա­նկարիչների մատենագիտական ցանկում արվես­տա­բան Ա. Գևորգ­յանը հիշատա­կում է Երեմիա Օշականցուն, որը ստեղծագործել է 18-րդ դ. երկրորդ կեսին և Սիմեոն Երևանցու պատվերով ձեռա­գրեր նկարա­զարդել Էջմիած­նում: Հայ մանրա­նկարչական ար­վեստն ըստ Ա. Գևորգյանի՝ շուրջ տասնչորս հարյուրամյակի (6-19-րդ դդ.) պատմու­թյուն ունի և «…իր ոճական առանձնայատկութիւնների, գեղարուեստական բարձր մակարդակի, ընդգրկած թեմաների եւ դրանք ստեղծող տաղանդաւոր նկարիչների շնորհիվ, այսօր համաշխարհային ճանաչման է արժա­նացել ու գիտական բազմաթիւ ուսումնա­սիրութիւնների նիւթ դարձել»:

Մաշտոցյան Մատենադարանում են պահվում Երեմիայի նկա­րա­զարդած երկու ձեռա­գիր «Մաշտոց ձեռնադրութեան» (ՄՄ Հմր 2891, 2892), որոնց գրիչը Եփրեմ վարդա­պետն է՝ հետագայում Եփրեմ Ա. Ձորագեղցի (1809-1830) կաթողիկոսը: Ըստ ՄՄ Հմր 2891 ձեռագրի գրչության ծավալուն հիշատակարանի՝ վերջինս ՙնոտարական արհես­տին՚ տիրապե­տելու համար պարտական է Երեմիային. «…քանզի ի նմանէ ունիմ ուսեալ զգիրս, որ մեծաւ երկամբ եւ աշխատութեամբ ուսոյց ինձ զարհեստս նօտարութեան, որում Տէր լիցի վարձա­հատոյց»: Եփրեմ վարդապետը Երեմիային իբրև ուսուցիչ է բնորոշում նաև հիշա­տա­կարանի վերջում. «Յիշեսջիք և զծաղկօղ սորին և ուսուցիչն ինձ զարհեստս նօտա­րութեան զԵրեմիա արքեպիսկոպոսն վերոյ յիշեցեալ, հանդերձ ծնողօք իւրովք»:

Մատենադարանում պահվող ևս չորս ձեռագրի (ՄՄ Հմր 1056, 1817, 2646, 10677) գրիչ և ծաղկող Երեմիային Ա. Գևորգյանըպայմանականորեն նույնաց­նում է Երեմիա Օշականցու հետ, քանի որ Երեմիա գրիչը ևս գործել է 18-րդ դ. երկ­րորդ կեսին և ձեռագրեր ընդօրինակել Էջմիածնում:

Կարծում ենք՝ հիշյալ ձեռագրերի մանրանկարչության համադրությունն իսկա­պես հաս­տատում է Ա. Գևորգյանի տեսակետը.նպատակ չունենալով խորանալ արվեստաբանական հարցերի քննության մեջ, գտնում ենք, որ դրանք աչքի են ընկնում նկարազարդման մանրամասների՝ կիսախորանների, ճակատազարդերի, լուսանցազարդերի (բուսական, թռչնային, սափոր), վերջնազարդերի (ծաղկային), զարդագրերի (թռչնագիր, կենդանագիր) բա­զում ընդհանրություններով: Առանձնանշելի են հատկապես ՄՄ Հմր 2891 և ՄՄ Հմր 2892 ձեռագրերի գրադաշտի խորանակերպ զարդանկարներով սյունակները: Գունազարդ­ման տեխնիկան ևս նմանօրինակ է. Երեմիա ծաղկողն առատորեն օգտագործում է ոսկի, գույներից գերակշռող են վառ կարմիրը, ծիրանին, կապույտը, կանաչը (նկ. 2-11):

Վերոնշյալ ձեռագրերի հիշատակարանները հաճախ բովանդա­կալից են. դրան­ցում մանրա­մասն տեղեկություններ են հաղորդվում գրչության շարժա­ռիթների ու նպատակի, գունա­զարդման տեխնիկայի, ոսկու օգտագործման և այլ հարցերի վերաբերյալ: Հիշատա­կա­րաններում բազ­միցս հանդիպում են Երեմիային ուղղված «գծող», «գրագիր», «նրբարուեստ նկարա­կերտ», «գեղեցկագիր նօտար», «գրիչ», «ծաղկող», «խորհրդական դպիր» և այլ նմանատիպ բնորոշում­ներ, որն ինչպես վերը նշեցինք, արտահայտված էր նաև տապանագրում: Օրինակ, վերո­նշյալ ՄՄ Հմր 2891 ձեռագրի հիշատակարանում կարդում ենք. «Զոր տեսանելով շնոր­հընկալ եւ օրհնածին որդւոյ սոյնոյ տեառնս մերոյ սրբազնկա­տար վեհապետի տեառն Երեմիայի արքեպիսկոպոսի յՕշականցւոյ, քաջ քարտուղարի եւ գեղեցկագիր նօտա­րի Աստուածաէջ սրբոյ գահիս եւ նրբարուեստ նկարակերտի, շարժեցաւ եւ նա ի յիղձ բարի երփնազարդել զսոսա գեղեցկագոյն ծաղկօք եւ ձագա­գրօք, եւ յազնիւ եւ ի զա­նազան երանգոց, եւ ի մաքուր ոսկւոյ…»: Այս բավականին ուշա­գրավ հիշատակա­րա­նը փաստացի տեղեկություններ է հաղորդում Երեմիայի՝ Մայր Աթոռում զբաղեցրած պաշտոն­ների ու նկարազարդման նյութերի վերաբերյալ: Նա հիշ­վում է ոչ միայն իբրև «քաջ քարտուղար» և «գեղեցկագիր նօտար», այլև «նրբարուեստ նկարակերտ», որը զանազան գեղեցիկ գունային երանգներով ու մա­քուր ոսկով նկարազարդել-ծաղկել է ձեռագիրը: Ի դեպ, ուշագրավ է նաև Մայր տա­ճարի՝«Աստուածաէջ սրբոյ գահ» ձևով հիշատակումը:

1767-1768 թթ. Էջմիածնում գրված ՄՄ Հմր 2 «Պետրոս Աղամալեան-Բերդումեան. Աղբիւր բացեալ» ձեռագրի ստացողը նույն ինքը Երեմիա եպիսկոպոս Օշականցին է, իսկ գրիչը՝ Մայր Աթոռի նշանավոր նոտար Ղունկիանոս Աշտա­րակեցին. վերջինս և իր մայրը թաղված են Ս. Էջմիածնի միաբանական գերեզմա­նոցում: Ձեռագրի Հայոց ՌՄԺԷ. (1768) թվակիր ծավալուն և բավականին խոսուն ստացողի հիշատակարանը, որ ըստ ամենայնի՝ Երեմիայի ինքնագիրն է, ամփոփում է տեղեկություններ նրա ծննդավայրի, ձեռագրի պատվիր­ման շարժառիթների, աշխա­տանքի, զբաղվածության և այլևայլ հարցերի վերաբերյալ: Նա հայտնում է, որ իր իղձն ու ցանկությունն էր ամբողջական ունենալ Ավետարանի առակների մեկնություն­ները, որի համար խնդ­րանքով դիմել է ժամանակի նշանավոր աստվածաբան, փիլի­սոփա, Ս. Էջմիածնի միա­բան Պետրոս եպիսկոպոս Նախիջևանցուն, որը և ընդա­ռաջել է նրան: Սակայն, աշխատանքի ծանրաբեռնվածու­թյունը թույլ չի տվել, որ Երեմիան անձամբ գրեր իր մատյանը, որի մասին հաղորդում է հետևյալը. «Զոր և յետ յաւարտ և ի կատարումն հասու­ցանելոյն, շնորհեաց ինձ՝ ամե­նանուաստ Երեմիա յոգնամեղ եպիսկոպոսիս, հաւա­տով և սիրով խնդրողիս և փափագողիս սոյնոյ աստուածային յորդառատ և զովա­ցուցիչ աղբեր։ Եւ ես, ի նոյնոյ հեղինակէն, երկրորդաբար գրեցուցի զսա արդար վաս­տա­կօք իմովք այլոյ ումեմն եղբօր, վասնզի ես չունէի ժամ գրելոյ՝ վասն նօտա­րական և ծաղկարարականգործոյս իմոյ ծանրութեան և մշտաշխատութեան, որպէս զի որքան կենդանիս եմ՝ վայելիցեմ զսա և յետ մահուան իմոյ լիցի անջնջելի յիշատակ հոգւոյ իմոյ և ի վայելս տիրացու Զաքարիայ եղբօրորդւոյն իմոյ»: Հիշատակա­րանից պարզվում է, որ դյուրին չի եղել Երեմիա Օշականցու աշխա­տանքը, նոտարական ու ծաղկարարական գործն այնքան մեծ ժամանակ է պահանջել նրանից, որ չի կարողացել անգամ իր համար ցանկալի ու երկար սպասված գործն անձամբ գրել: